Bevægelsespolitik

Troldehøjen - DGI - idræt, leg og bevægelses børnehave siden 2014

Troldehøjen har fået et idræt, leg og bevægelses certifikat og kan nu kalde sig for en bevægelses børnehave

Hver dag i Troldehøjen er der lagt stort fokus på bevægelse. Selv om børn bevæger sig rigtig meget i løbet af en dag, er det slet ikke tilstrækkeligt. Derfor tænker personalet hele tiden bevægelse ind i de forskellige aktiviteter i børnehaven. Til formiddag og eftermiddags samling får børnene ikke lov til at sidde stille og spise deres frugt. Der laves forskellige bevægelseslege og tænkes forskellige udfordringer ind i aktiviteten.

Hvorfor al den bevægelse/motorik? Aktive børn lærer mere. Det ved vi fra forskningen. Ved at være fysisk aktiv forbedres indlæringsevnen og samtidig øges koncentrationen. Bevægelse, koordination, balancetræning - alt sammen vigtige elementer i børns udvikling. Jo tidligere et barn udfordres grovmotorisk, jo hurtigere vil barnet være i stand til at udvikle sin finmotorik til f.eks. at kunne gribe blyanten og forme bogstaver. Når børn balancerer, kører rutsjebane, hopper, kravler, snurrer og løber, bearbejder de alle de nye indtryk, som øjne, ører og andre sanser tager ind. Det giver nysgerrige børn. Børn som udvikles og som gerne vil lære mere.

Troldehøjens bevægelsespolitik 2014-2016

Bevægelsespolitik 2016-2018