Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Profil: Hjemlig miljø med bevægelse

Værdier

Profil:

                     Troldehøjen – hjemlig miljø med bevægelse i centrum

I et stille villakvarter på en bakketop ligger der en Troldehøj. Her er der plads til 55 sunde og aktive Troldeunger i alderen 3-6 år. Og de elsker at bevæge sig. Troldehøjen er nemlig et sted, hvor det at bevæge sig og bruge hele kroppen er meget vigtigt. Alle troldebørn skal blive så motoriske stærke, som de kan, så de bedre kan klare sig ude i den store verden.

Hver dag sætter troldefar og troldemor bevægelse i gang og de lægger vægt på at fremme troldebørnenes lyst til at være aktive og bruge deres kroppe både ude og inde i form af forskellige læringsmiljøer.

Der er en meget tydelig struktur og Troldehøjen oser af hygge, varme og hjemlig atmosfære. Der er mange forskellige rum – store og små, mange ting at lege med, flotte farvestrålende tæpper og meget udsmykning på vinduer og vægge. Der er noget for hvert enkelt troldebarn. Troldehøjen er opdelt i 3 store rum og troldeungerne ved, hvor de skal være, da de enten hører til Alfe - Elver eller Troldegruppen.

Hver morgen når troldene vågner, kan de spise morgenmad i Troldehøjen. Det foregår stille og roligt og de har god tid. De bliver hurtigt selvhjulpne og de er stolte af at kunne mestre mange hverdags rutiner. De lærer at smøre en rugbrødsmad, hælde mælk op, finde en tallerken, hælde cornflakes eller havregryn op. De bliver dygtige til at skylle tallerken af og sætte i opvaskemaskine.

Hver dag når troldebørnene skal spise frugt eller madpakke, har de deres faste pladser ved bordet. De spiser i små grupper som er med til skabe et hjemligt miljø med fokus på nærvær, tryghed, omsorg, socialisering, fællesskab, engagement og genkendelighed. Troldefar og troldemor har kendskab til hvert enkelt troldebarn i deres gruppe.  Inden de skal spise laver de bevægelseslege, der passer det enkelte troldebarns udvikling. Troldebørnenes små troldehjerter kommer til at banke og pulsen kommer op. Det handler meget om at have det sjovt og grine sammen, mens alle får sved på panden. Troldefar og troldemor lærer troldebørnene, hvordan de skal opføre sig, når de spiser. De lærer hvordan de skal dække bord, de skiftes til at sige værsgo, de lærer rim og remser og troldeungerne skiftes til at fortælle ved bordet. Og interaktionen i de små spisegrupper er en meget vigtig brik i Troldehøjen. Når de har spist har troldefar eller troldemor en aktivitet. De kan tage en sprogkuffert frem, der giver læring gennem leg eller læser en historie, eller fortæller et eventyr. Nogle gange bruges en IPad til at belyse noget som Troldeungerne bliver optaget af. Bagefter hjælper troldebørnene med oprydning via dukseordning, så det bliver et fælles arbejde/ansvar for alle.

Troldefar og troldemor arbejder på at alle troldebørn skal føle sig vellidte, værdifulde og selv føle at de er en del af fællesskabet – derfor arbejdes der med en relations og ressourceorienteret tilgang som de kalder for ICDP.

Troldebørnene lærer at være en god troldeven og her bruger troldefar og troldemor hver dag noget der hedder fri for mobberi – de vil ikke have at der er nogen, der driller og alle skal lære at tale pænt til og med og om hinanden. To dage om ugen laver de massage fordi den man rører ved, mobber man ikke. Empati, rummelighed, respekt og høflighed skal alle troldebørn lære. Alle er unikke og der er plads til forskellighed og mangfoldighed. Alle trolde lærer at tage aktiv del i og tilføre noget til fællesskabet.

Alle troldebørn har fortjent at få et godt troldeliv. Derfor tilstræber troldefar og troldemor at skabe rammerne for at alle troldebørn har et godt troldemiljø, hvor deres trivsel, sundhed, udvikling og læring gennem leg fremmes. Visionen er at sende nogle dygtige trolde op i skolen, som er stærke motorisk, sprogligt og socialt. Troldebørn med en god portion empati for andre, udvise fællesskabsfølelse og med selvværd og selvtillid.

Troldehøjen har fået et idræt, leg og bevægelses certifikat og kan nu kalde sig for en bevægelses børnehave. Hvert andet år bliver personalegruppe recertifiseret.


Hver dag i Troldehøjen er der lagt stort fokus på bevægelse. Selv om børn bevæger sig rigtig meget i

løbet af en dag, er det slet ikke tilstrækkeligt. Derfor medtænker personalet bevægelse ind i de forskellige aktiviteter i børnehaven. Pulsen skal op mindst 3 gange om dagen.

Til formiddag, middag og eftermiddags samling bliver der lavet en eller anden form for bevægelse inden børnene får lov til at spise. Måske skal alle de 3 årige ind på gulvet og hoppe 20 hop med samlede ben, og hoppe 20 hop rundt om sig selv. Måske skal de 4 årige gøre det samme men kun på et ben. De 5 årige skal måske hoppe 20 sprællemandshop. Det handler om at få pulsen op. Måske skal hele børnegruppen ind og lave en sangleg: Jeg gik mig over sø og land eller de skal alle løbe ned i soverummet og lave: Høj som et hus, lille som en mus, bred som en dør, tinsoldat, mariehøne. Vi kan lege stopdans, røvere og soldater, to skridt til højre....Ja det er kun fantasien, der sætter begrænsningen. Så ja der laves forskellige bevægelseslege og tænkes forskellige udfordringer ind i aktiviteten. Når børnene kommer ud på legepladsen over middag, så skiftes de voksne til at sætte en bevægelsesleg i gang. Der tages billeder som kommer op på vores monitorskærm, så mor og far kan se billederne, når de kommer og henter deres barn.

Hvorfor al den bevægelse/motorik?

Aktive børn lærer mere. Det ved vi fra forskningen. Ved at være fysisk aktiv forbedres indlæringsevnen og samtidig øges koncentrationen. Bevægelse, koordination, balancetræning - alt sammen vigtige elementer i børns udvikling. Jo tidligere et barn udfordres grovmotorisk, jo hurtigere vil barnet være i stand til at udvikle sin finmotorik til f.eks. at kunne gribe blyanten og forme bogstaver.

Når børn balancerer, kører rutsjebane, hopper, kravler, snurrer og løber, bearbejder de alle de nye indtryk, som øjne, ører og andre sanser tager ind.

Det giver nysgerrige børn. Børn som udvikles og som gerne vil lære mere.

Aktiviteter

Mandag:  Aldersopdelte grupper fra Kl. 9.00-12.00 Dialogisk oplæsning.

Tirsdag: Dialogisk oplæsning - massage fri for mobberi.  Gruppedag, hvor den enkelte gruppe vælger, hvad de vil lave. Vi har 6 små grupper med 7-8 børn i hver. Nogle vælger at gå ned i anlæg, andre leg i kælder, synge, spille, på tur. 

Onsdag: Barnets perspektiv - vi følger barnets spor. Børnene vælger hvad og hvor de vil lege. De vælger om de vil være ude om formiddagen eller om eftermiddagen. Vi voksne inviterer os ind i børnenes lege - vi udvider, udfolder legen, sætter flere og nye begreber på. Vi gør brug af legemanuskripter, hvor tema kan være: frisør, bager, hospital, tog, brandmandsleg. Dialogisk oplæsning - massage Fri for Mobberi

Torsdag: Svømning med førskolegruppen kl. 8.30 - dagplejen kommer på besøg nogle besøger plejehjemmet.

Fredag: Morgensang nede i sove/tumlerum, hvor hver gruppe på skift vælger 7-8 sange, bevægelse, legegrupper

Hver dag er vi så vidt mulig ude på vores dejlige legeplads fra kl. 12 til 14. Nogle dage er vi ude næsten hele eftermiddagen afhængig af vejret. De voksne skiftes til at sætte bevægelseslege i gang derude såsom stopdans, alle mine kyllinger, politi og røvere, stafet mm.