Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Stærke inkluderende børnefællesskaber

Stærke inkluderende børnefællesskaber.

Det er lavet 3 grundsyn som vi alle skal arbejde efter

1: Alle børn er vores børn

Børn og unge i dagtilbud og skoler er de ansattes ansvar. Det er en fælles forpligtigelse til at være en ansvarlig medarbejder, der arbejder målrettet og systematisk, så alle børn oplever sig som en del af fællesskabet. Derfor er der fokus på, hvordan vi lykkes og hvordan medarbejderne kan ændre praksis i fællesskab med børnene.

2: Alle børn mødes med anerkendelse og realistiske forventninger

Børn gør det godt, hvis de kan. Børn og unge har brug for at blive anerkendt og mødt med realistiske krav og forventninger, der tager udgangspunkt i nærmeste udviklingszone. Derfor skaber medarbejderne et pædagogisk og læringsmæssigt miljø for alle børn, hvor de kan trives, udvikle sig og lære. Det kræver, at vi som medarbejdere ved, hvor børnene er i deres udvikling og vi hjælper dem ud fra strategier, vi ved virker

3: Alle børn oplever et trygt, udviklende og fællesskabende miljø.

Det kræver omsorgsfulde og relationskompetente medarbejdere at skabe tryghed for børn og unge til at udvikle sig, trives, lære og dannes. Det kræver medarbejdere, der er rollemodeller for børnene og stimulerer fællesskaberne ved at være nærværende og arbejde med social læring og samvær. Børn lærer og udvikler sig gennem arbejde og fællesskaber - både socialt og fagligt. Derfor skal medarbejderne være optaget af at skabe pædagogiske miljøer præget af tryghed og muligheder for deltagelse for alle børn

 

I det næste år vil Pernille og Trine blive uddannet til inklusionspædagoger.

De vil kigge alle vores læringsrum igennem - passer de i forhold til vores børnegruppe?

De aktiviteter vi tilbyder - har alle børn lige deltagelsesmuligheder?

Hvordan får vi børnenes stemmer mere i spil?

Demokratiske processer?

F.eks: Når vi laver bevægelse med børnene - er det så børnene, der er med til at vælge? Hvordan kan vi få deres ønsker med i bevægelsesdelen? Lige nu har Pernille lavet et flot æske med billeder af forskellige lege til bevægelse. De to børn, der er dukse, får lov til at vælge en bevægelsesleg - Per Syvspring og aktionkids. Så vælger børnene i mellem de to ting.

Hygiejne på badeværelset - her guides børnene i form af billeder, hvordan de skal gøre, når de skal vaske hænder.

Påklædningsdukkerne ved garderoben: Her hjælper børnene os med at finde ud af, hvilken påklædning vejret kalder på. Så klistrer vi tøjet på dukken - og nu kan alle børn se, hvad det var, de skulle tage på.

Og vi er meget opmærksomme på vores tilgang til alle børn. Det er mødet med børnene, der er alt afgørende.

 

Vi er stadig lige begyndt - vi er på øvebanen - det er et aktionslæringsforløb - så vi øver os løbende og vi laver tilrettelser hen ad vejen.