Inklusion:

Inklusion er det modsatte af eksklusion og et nyt ord, der virkelig har slået sig fast og fået stor betydning i vores institutioner.Børnehaven medvirker til at udvikle børns selvstændighed og giver dem evner til at kunne indgå i forpligtende fællesskaber i hverdagen.

For at børn lærer, trives og udvikler sig, skal de opfatte sig som en del af en børnegruppe. Derfor arbejder pædagoger meget med begrebet inklusion og betydningen af, at læringsmiljøet i børnehaverne sikrer det enkelte barns ret til deltagelse.

Ideen er meget smuk. Vi skal rumme alt og alle og få alle med ind i fællesskabet. Dog må vi erkende at det ikke altid er muligt at rumme alle børn. Nogle børn kan ikke trives i de store fællesskaber og har brug for et andet pasningstilbud, der er mere målrettet barnet og dets behov. Men som udgangspunkt skal vi forsøge langt hen af vejen.

Her i Troldehøjen vil jeg påstå at vi altid har forsøgt at arbejde inkluderende, selvom vi ikke har kendt til selve ordet "inklusion". Men vi har fået meget mere fokus på inklusion i vores daglige pædagogiske praksis

Men hvordan er det egentlig vi gør? Herunder kan I læse nogle af vores tiltag. Her