Mål og værdigrundlag

Mål og Værdigrundlag

Troldehøjen har sat sig følgende pædagogiske mål at arbejde henimod og valgt 4 grundlæggende værdier:

Pædagogiske mål og værdigrundlag for arbejdet med børn 3-6 år.
Børnehaven skal arbejde for at udvikle barnets selvstændighed at give det enkelte barn mulighed for medbestemmelse og indflydelse på dagligdagen afhængig af alder og udvikling at udvikle barnets lyst til at lære og at udtrykke sig at aktiviteterne tilrettelægges, så de giver barnet mulighed for samtale, undren, eksperimenteren, kreativitet, engagement og fordybelse at understøtte barnets udvikling og selvværd ved, at der skabes balance mellem udfordringer og barnets kompetencer at skabe traditioner, rammer og synlige krav, der giver grundlag for, at det enkelte barn føler sig tryg i institutionen at give barnet mulighed for at få viden om og erfaringer med de grundlæggende vilkår i naturen for herigennem også at fremme børnenes miljøbevidsthed at lære barnet at indgå i forskellige sociale fællesskaber gennem leg, organisering og strukturering af forløb at give de tosprogede børn indførelse i dansk kultur i bred forstand at give børnene forståelse for hinandens kulturer for derved at skabe gensidig tolerance at skabe et åbent og rummeligt miljø, der er præget af nærvær, glæde, omsorg og humor.
Når der formuleres et værdigrundlag er det for at synliggøre og skabe en fælles forståelse for, hvad der er vigtig at udvikle hos det enkelte barn og for at få et fælles grundlag for det pædagogiske arbejde.
En værdi er noget den enkelte har med sig gennem hele processen.
Værdierne bliver derfor det grundlag alle forløb for børn fra de er 3 til de er 6 år bygger på med den hensigt at børnene tilegner sig disse værdier.
De grundlæggende værdier er:

· Selvværd
· Tryghed
· Social forståelse
· Engagement

Selvværd.
Selvværd er nødvendig for at fungere i et samfund, der er i stadig forandring og som stiller krav til den enkelte om at være i stand til at træffe valg. Her er det vigtigt at tro på sig selv.
Selvværd og ligeværd er endvidere grundvilkår for, at der kan opnås en social forståelse. Først når barnet har accepteret, at både det selv og andre har en uvurderlig værdi i forhold til fællesskabet, kan det opnå den tryghed og den social forståelse, der er en forudsætning for en alsidig positiv udvikling.
Derfor er selvværd en værdi der skal arbejdes med.
I børnehaven arbejdes der med, at det enkelte barn skal: tro på egne muligheder støttes i at være selvstændig lære at stille krav til sig selv opleve at være værdsat
Tryghed.
Tryghed er en forudsætning for trivsel og udvikling.
I børnehaven skal der derfor skabes rammer for samvær, der sikrer, at det enkelte barn føler sig tryg og værdsat, da det er en forudsætning for, at barnet kan fungere engageret og konstruktivt sammen med andre børn.
Grundlaget for at skabe denne tryghed er, at der er: rammer, som er tydelige for alle. forudsigelighed ved klart udmeldte gensidige krav og forventninger til hinanden i institutionen. tillid til hinanden(forældre, børn og personale) i kraft af kendskab til værdigrundlaget og de forventninger der stilles til den enkelte.
Social forståelse.
Social forståelse er en nødvendig forudsætning for at kunne indgå i såvel nære relationer som i større sociale sammenhænge i et demokratisk samfund.
Det er derfor vigtigt, at barnet lærer at indgå i sociale fællesskaber ved at barnet støttes til at fungere og agere i forskellige sociale relationer.
Der skal derfor arbejdes med: at barnet lærer at forstå sig selv. at skabe forståelse for fællesskabets betydning. at lære at lytte til hinanden. at udvikle samarbejdsevne. at udvise ansvarlighed overfor fælles opgaver og overfor hinanden. at lære at acceptere hinandens forskellighed/inkluderende tankegang.
Engagement.
Det er vigtigt at sikre, at barnet bevarer sin medfødte nysgerrighed, opdage og lærelyst så det derved får et engagement i de aktiviteter, der arbejdes med.
Derfor skal der arbejdes med: at skabe koncentrationskrævende aktiviteter, hvor det enkelte barn lærer at fordybe sig. at skabe motivations- og nysgerrighedsudviklende situationer, hvor barnet oplever glæden ved at lære, opdage og blive klogere. at skabe en dagligdag, der giver det enkelte barn lyst til personlig og faglig udfordring.
Inklusion er det helt store taleemne i Vesthimmerland. For børnehaven Troldehøjen er det en selvfølge at arbejde med inklusion, da vi hele tiden er opmærksomme på: om børnene har nogle at lege med. hvilken form for leg er der tale om. foregår legen på en positiv måde så legen er udviklende. behandler børnene hinanden respektfuld og ordentlig. er børnene deltagende i fællesskabet eller sker der en ekskludering i stedet.
For os voksne handler det meget om vores måde at være sammen med børnene og vores ageren. Det er meget vigtigt at vi alle har en anerkendende tilgang til alle børn og vi skal respektere alle børn forskelligheder.