Faste aktiviteter

Bevægelse er tænkt ind i vores aktiviteter - hver dag inden frugt og madpakke sættes bevægelse igang, hvor børnene får pulsen op.

Der laves massage hver tirsdag og onsdag - Fri for mobberi

Mandag: Hver mandag har vi aldersopdelte grupper fra 9-11.30 - her laves førskoleaktiviteter med de store - musik/drama med mellemgruppen og gymnastik/rytmik med de mindste. Samtidig laves der slåskultur med udgangspunkt i Michaels bog og bevægelseslege. Vi har valgt at aldersopdele børnene en gang om ugen, så vi kan lave nogle mere målrettede aktiviteter som er tilpasset aldersgruppen. Børnene får også på denne måde en føling med hvem de er jævnaldrene med og de får mange sejre indbyrdes ved, at de kan de samme ting og tør tage de samme udfordringer. Her er børnene på nogenlunde samme niveau. ( Læs om gymnastik/rytmik - musik/drama og førskolegruppen)

Tirsdag: Hver tirsdag har vi gruppedag, hvor primærpædagogen sidder sammen med sin faste spisegruppe. Læs her     -   Vi gør brug af Fri for mobberi til vores massage. Pædagogerne målretter aktiviteterne efter ønsker fra børnene og fra kompetencehjulet.

Onsdag: Om onsdagen følger vi barnets spor - barnets perspektiv. Børnene får flere valgmuligheder og bestemmer, hvad de har lyst til. Om de vil være ude eller inde om formiddag eller eftermiddag. Pædagogerne inviterer sig ind i børnenes leg. Vi udfolder legen med flere begreber - vi hjælper de børn, der har svært ved at komme ind i en leg - guider dem og får mere fordybelse ind i legen. Vi gør brug af legemanuskripter.

Vi har massage til formiddagsfrugt.

Dorte og Anni har dialogisk oplæsning med 3 grupper med 5 børn i hver - børn der er særlig udfordret sprogligt.

Torsdag: Førskolegruppen deles i to grupper og  går til svømning - dagplejen kommer på besøg på legepladsen og her går vi ud med de yngste børn. Nogle af de ældste som ikke er til svømning besøger plejehjemmet.

Dorte og Anni har dialogisk oplæsning med 2 grupper med 5 børn i hver.

Fredag: Her har vi morgensang nede i soverummet. Hver spisegruppe skiftes til at vælge børnesange. Her øves i at stå frem og fortælle, hvilken sang man har valgt og man tæller til tre. (At turde sige noget i en større forsamling)

Gymnastik/rytmik i hallen/soverum.
En gang om ugen har vi gymnastik/rytmik med de 3-4 årige. Vores mål med dette er først og fremmest at vi styrker børnenes motoriske udvikling og vi hurtig får fokus på de børn, der evt. har motoriske vanskeligheder og får en handlingsplan sat i værk, dernæst, at vi har det sjovt sammen.

Læs her

Sang/musik og drama for de 4-5 årige:

En gang om ugen har vi sang/musik og drama med de 4-5 årige. Vores mål er først og fremmet at lære børnene at udtrykke sig med hele kroppen og lære at aflæse de andre børns kropsprog. Derudover lærer vi også børnene at turde stå frem foran en større gruppe og synge og optræde. I sidste ende giver det børnene en kæmpe succes, når de til vores sommerfest tør at optræde for over 100 andre.

Førskolegruppen.
Førskolegruppen er i gang fra september til juni måned. Førskolegruppen er for de børn der skal begynde i 0. klasse efter sommerferien. Vi er i gruppen to gange ugentlig i ca. 1-2 timer. Men et længere varende forløb bruger vi mere tid på.
Personalet har nogle helt klare retningslinjer for, hvad børnene skal igennem i førskolegruppen. Et fælles materiale med de andre institutioner er Legeøen - Hop om bord. Vi laver de første 10 sider  i børnehavenog dernæst laves de sidste sider i minisfo.

Læs her

Fast spisegruppe og fast voksen.
Hver voksen har ca. 7  børn i sin gruppe. Det vil sige det er de børn den enkelte voksen har hovedansvaret for og er primær kontaktperson for. Det være sig overfor forældre samt evt. kontakt til andre instanser fx talepædagog.
Endvidere sidder den voksne sammen med sin egen gruppe børn og spiser formiddagsfrugt og madpakker. Gruppen har et fast bord på en fast stue. Inden frugten/madpakkerne findes frem dækker den voksne bord sammen med 1-2 børn og finder drikkevarer m.m..
Vi har her i børnehaven valgt at have en fast voksen tilknyttet en fast gruppe børn bl.a. fordi vi mener det i første omgang er med til at give det enkelte barn tryghed. At barnet ved det hører til i en gruppe og har en base i form af det faste spisested, er med til at give både ro og tryghed for den enkelte. Når børnene er samlet i en lille gruppe har barnet større mulighed for at blive hørt og set,  samt give udtryk for stærke og svage sider. Endvidere giver det en vis samhørighed og tilhørsforhold/venskab børnene imellem. Primærpædagogen kommer tæt på det enkelte barn og lærer barnet at kende – barnets kompetencer. En nærværende voksen som er en god rollemodel for barnet. Når vi som voksen har vores egne børn, har vi større mulighed for bl.a. at lære gruppen:
•    hvordan man sidder ved bordet.
•    at lytte til andre, lære de andre at kende, hygge sig sammen - skiftes til at sige vær´s go
•    at sige noget til de andre ved bordet, mens de øvrige børn lytter, viser respekt for hinanden.
•    at koncentrere sig om maden.
•    lære rim og remser.
•    høre historier.
•    generel pli – sige ja tak og nej tak.
•    at hjælpe hinanden ved bordet.
•    en fornemmelse af at høre til i fællesskabet.
Vi skal have for øje at vi skal arbejde inkluderende. Når et barn har en fast spisegruppe og en fast plads  ved bordet,  stilles der ikke spørgsmål ved,  hvor barnet skal sidde. Der er ikke nogle børn der afvises.
Den voksne kommer til at kende det enkelte barn så godt, at man har mulighed for at hjælpe og støtte barnet på specifikke punkter. Vi gør brug af vores sprogkufferter, når vi sidder og spiser.

Svømning

Gruppedag