Pædagogiske læreplaner

Pædagogiske læreplaner:

Bekendtgørelsen om temaer og mål i pædagogiske læreplaner trådte i kraft 1. august 2004. Nedenfor kan I læse, hvordan vi i Troldehøjens børnehave arbejder med læreplanerne hver dag. Læreplanstemaerne er delt op i 6 temaer og det er vigtig at vi tænker børn med særlige behov ind i disse temaer.

1. Juli 2018 trådte den Styrkede Læreplan i kraft og alle skal være færdigbeskrevet 1/7 2020 og implementeret. Her er Troldehøjens styrkede læreplan: Her

Børn med særlige behov/udfordringer:
Her er der tale om børn, hvor personalet må yde en særlig pædagogisk indsats for at sikre barnet den bedst mulige udvikling
Vi vil skabe et pædagogisk miljø som er inkluderende, sådan at alle børn har mulighed for at deltage i et fællesskab og udvikle sig.
Vi vil: Skabe tryghed, nærhed og forudsigelighed.

Være opmærksomme og iagttagende. Tage initiativer som støtter børnene.

Forsøge at være på forkant, så eventuelle konflikter undgås.

Inddele børnene i mindre grupper – f.eks legegrupper – bl.a. udfra besvarelserne fra BMV.

Udarbejde handleplan. Have tæt samarbejde med forældrene, så vi kan hjælpe barnet bedst mulig.

Gøre brug af vores tværfaglige teamsamarbejde.

Vi vil se efter følgende tegn hos børnene:
Vises der glæde ved at komme i børnehaven? Er de aktive i dagligdagen? Er de accepteret af hele børnegruppen og voksengruppen? Har de nogle gode relationer i forhold til børn og voksne? Er de tryg ved de voksen og de andre børn? Og i forhold til forældrene, føler de sig trygge ved at henvende sig til personalet?

Pædagogisk læreplan 2020

Læreplan for 2016/2017