Kost

Troldehøjens kostpolitik:

Troldehøjen har lavet deres egen kostpolitik som vi forventer bliver overholdt af både personale og forældre.

Kostpolitik:

Hver dag er der mulighed for at spise morgenmad i børnehaven. Dette har vi valgt, da det kan være med til at give børnene en rolig start på dagen. Her er der ingen, der sidder og skynder på børnene og de har tid til at sidde og blive ordentlig vågen. Samtidig er det en hyggestund, hvor de voksne kan sidde og få en god snak med det enkelte barn. Morgenmad er i tidsrummet 06.15-07.45. Der kan vælges mellem rugbrød med ost eller syltetøj, havregryn, havregrød eller cornflakes.

Madpakke:

Der er altid mulighed for at tage en mad i sin madpakke, da det er forskelligt hvornår børn er sultne.

Børnene sidder hver dag sammen med deres primær pædagog og den samme børnegruppe.

Til et forældremøde i november 2022 gennemgik Mette Pilegaard - diætist - gode madvaner. Derudover skulle alle forældre svare på forskellige spørgsmål omhandlende børns madpakker/frugt. Vi har sammenfattet besvarelserne og gennemgået dem på bestyrelsesmødet - og følgende er sendt ud til alle forældre:

• Pædagogerne skal ikke bestemme, hvad børnene skal spise og drikke og i hvilken rækkefølge og hvor meget
  • det er forældrenes ansvar, hvad de putter i madpakken
  • Vi kommenterer ikke på børnenes mad
  • Der kan dog laves speciel aftale med enkelte børns forældre.
  • ingen skal tvinges til at spise - heller ikke selvom der kun er en lille bid tilbage
  • en fuld madpakke er ikke ensbetydende med at dagen ikke har været god.
  • der må stadig ikke sendes slik med i madpakken(bland selv slik eller lign.)
  • det er ok at sende smoothie og drikke yoghurt med, men juice, sodavand, kakaomælk er ikke tilladt.
  • Børnene må max have 2 madpakker med.

Gennem dette skal vi lære børnene, at de selv skal mærke efter om de er sultne eller ej og for at ruste dem til skolestart, hvor der ikke er nogen til at holde øje med dem.

Handlemuligheder: Hvis et barn ikke spiser noget eller kun spiser lækkerier: Så tager vi en snak med forældrene og kommer med alternativer til, hvad der kan puttes i madpakke.( Vi snakker om hvor mange lækkerier, der kan tages med.

Vi voksne og børn vil fokusere på at hygge os ved bordet - tid til snak og understøtte relationerne - give fællesskabsfølelse. Vi kalder det at skabe madro - at børnene får ro på og et naturligt forhold til maden.

Det ovenstående er sammenfattet på følgende måde:

Det er forældrenes valg, hvad børnene får med. Hvis vi vurderer, at der er for mange lækkerier med og ikke noget, der mætter til en hel børnehavedag, vil vi tage kontakten til den enkelte forældre. Børnene vælger selv, hvad de spiser fra madpakken og i hvilken rækkefølge. Vi vil ikke tvinge børnene til at spise op, men tværtimod give børnene mulighed for selv at mærke efter om de kan spise mere. Vi prøver at gøre spisningen til en rolig og hyggelig oplevelse for børn og voksne. Vi kan vælge at lære dem rim og remser, eller læse/lytte til en god historie. Vi bruger vores sprogkufferter og gør brug af hverdags samtalerne. Dette gør vi for at skabe samhørighed i gruppen. Vi flytter fokus fra maden over til hygge

Frugt:

Hver formiddag går børnene hen til køleskabet og finder deres frugt. De fleste forældre har delt børnenes frugt op i to portioner, så der er en til formiddag og en til eftermiddag. Vi sidder i vores faste spisegruppe, da vi har erfaret, at det giver mere ro til spisning. Samtidig giver det mere hygge ved bordet. Den voksne er mere nærværende og kan bedre fordybe sig ved bordet sammen med gruppebørnene. Her får alle "taletid". Alle børn bliver set og hørt og medinddraget i samtalen ved bordet.

Hver eftermiddag går børnene igen hen til køleskabet og finder deres egen frugt, hvor der kan være en ekstra mad, grovbolle, frugt eller noget andet. Her sidder vi også i vores basisgruppe.

Vi vil ikke se slik, chokolade i madkassen/frugtkassen. Når vi spiser frugten har vi erfaret, at det giver mere ro, hvis der er en voksen ved hver bord.

Drikkevarer:

Børnehaven sørger for al drikkelse til børnene – mælk/vand til morgenmad og vand til frugt/frokost. Til særlige lejligheder giver børnehaven saftevand eller sodavand. Børnene må ikke have nogen form for drikkelse med såsom cacao, juice, sodavand. Vi synes, der skal være det samme tilbud til alle.

Børnene har desuden mulighed for at tage vand i deres krus hverdag, da børnene har medbragt et krus, som står på rullebordene.

Slik:

Slik må ikke medbringes med mindre, det er til alle. Man skal ikke "købe" sig venner ved at dele slik ud og der må også godt være forskel på ude og hjemme...