Forældresamarbejdet:

Børnehaven Troldehøjen vægter forældresamarbejdet meget højt.

Nedenfor I læse:

• Hvordan kan vi få et godt forældresamarbejde
  •  I kan læse principper for forældresamarbejdet, som forældrebestyrelsen har lavet
  • ICDP - fokus på relationer og ressourcesyn - forældreguide.

Forældrene er en del af dagligdagen, hvor tæt kontakt, tryghed og dialog er forudsætninger for et godt samarbejde. Forældrene er velkomne til at deltage i børnenes hverdag og være med i de forskellige daglige gøremål og aktiviteter.

Når vi modtager et nyt barn i institutionen har både forældre og dagplejer mulighed for at komme på forbesøg en eller flere gange hvis forældrene vurderer, at barnet har behov for dette. Vi synes, det er vigtig, at barnet skal føle sig tryg og kende omgivelserne, når det skal starte et nyt sted med mange nye personer. Det er i dette møde vi kan få lavet en forventningsafstemning.

Derudover får forældrene udleveret velkomstpjece samt barnets "mærke" til garderoben.

Forældrekonsultation:

Når barnet har gået i børnehaven i ca.3- 6 mdr. vil forældrene blive tilbudt en forældrekonsultation. Her snakker vi om, hvordan barnet trives i børnehaven. Pædagogen har på forhånd lavet notater omkring barnet, fordi det er vigtigt at man kommer omkring hele barnet. Vi gennemgår kompetencehjulet, hvori der er 6 kompetenceområder: Den personlige, den sociale, den kropslige, den sproglige, natur og naturfænomener og kulturelle udtryksformer. Vi snakker om opstarten og om der er nogle ting, vi skal blive endnu bedre til.

Forældre får en forældrekonsultation når barnet har gået i børnehaven ca. 1 år. Til denne samtale gør primærpædagogen igen brug af kompetencehjulet.

Før indskrivningen til skolestart tilbydes forældrene en samtale om børnenes skoleparathed og trivsel. Her vil pædagogen tage udgangspunkt i SPU-testen, Se jeg kan flyve og De gode overgange. Ligeledes tages der stilling til om barnet er klar til at starte i mini sfo fra maj måned eller det er bedst for barnet at vente til august. Der afsættes ca. 20 min. til en konsultation.

Forældrene kan få en snak (i enerum hvis dette kan lade sig gøre) om evt. opstået problemer på hjemmefronten eller i institutionen, hvis der er behov for det..

Forældrearrangementer/møder:

Der vil blive afholdt 1 forældrearrangement om året i august, hvor der også er valg af ny forældrebestyrelse og et forældremøde efter behov, hvor indholdet kan veksle mellem praktiske oplysninger og informationer om dagligdagen i børnehaven, eller foredragsholdere, der taler om relevante emner.

Her har alle forældre mulighed for at mødes om et fælles tema, samtidig møder de hele personalegruppen.

Derudover har vi samværsformer, hvor børn, forældre og personale kan mødes både i og uden for det daglige arbejde. Det kan f.eks. være åbent hus arrangement, julearrangement og aften/weekend – arrangementer, arbejdsdag o.s.v.

Vi mener at grundlaget for et godt samarbejde er:

• ·Dialog, at man lytter til hinanden og siger åbent, det man har på hjertet.
  • At det er vigtigt, at acceptere hinandens forskelligheder, og forskellige forudsætninger.
  • At tage hensyn til, at både forældre og personale kan være i pressede situationer.
  • At barnet er i centrum. Derfor bør det være barnets trivsel og udvikling, der er omdrejningspunktet. Det forpligter både forældre og personale til åbenhed, til ris og meget vigtigt til ros.

Er der problemer/klager kan man altid gå til primærpædagogen eller til lederen.

Forældrebestyrelsen har været igang med at lave principper for forældresamarbejdet.

De kan læses her

I vores 2022 plan står der beskrevet at alle daginstitutioner skal inden udgangen af 2022 være igang med at bruge ICDP som et pædagogisk værktøj.

I børnehaven Troldehøjen har vi i 2018-2019 været på kursus og vi synes selv at vi er blevet endnu mere opmærksomme på vores tilgang til børnene - vores relationer og ressourcesyn - vi har fået de 8 samspilstemaer ind under huden og er meget bevidste om, hvordan vi arbejder i hverdagen. For at holde gryden i kog optager vi vores relationelle arbejde på video - vi analysere i fællesskab - bliver skarpe på, hvornår vi bruger de forskellige samspilstemaer. og hvordan vi får endnu mere af det gode i relationerne frem. Men hvordan får vi dette delt med hele vores forældregruppe?

Vi har lavet en forældreguide - fokus på det, der virker. På den måde kan vi via denne guide, beskrive hvordan vi gør og hvorfor og opfordre forældrene til at tage denne pædagogiske arbejdsgang til sig og følge op på det derhjemme. På den måde kan vi være med til at lave den gode overgang fra børnehave til hjem og omvendt.

Forældreguiden kan læses her

Principper for forældresamarbejde